Românii preferă să fie salariaţi decât antreprenori

Românii preferă să fie salariaţi decât antreprenori

0
Doar 52% dintre români au o atitudine pozitivă faţă de antreprenoriat, atât sub media europeană (74%), cât și sub cea globală (77%), relevă studiul Amway Global Entrepreneur Report (AGER) 2016. „Românii manifestă în continuare o atitudine în general pozitivă față de activitatea de antreprenoriat, aceasta fiind mai pronunțată în rândul populației tinere și educate. Chiar și așa, intenția românilor de a-și dezvolta propria afacere rămâne mai mult o dorință, fiind mult mai scăzută față de media europeană sau de cea internațională. Potențialul antreprenorial rămâne mai ridicat pentru populația masculină, în grupa de vârstă de 35-49 ani și cu studii universitare”, susţine Carmen Păunescu, expert academic pentru AGER 2016 în România. „Susținerea unor politici fiscale favorabile antreprenoriatului, eliminarea obstacolelor birocratice, asigurarea unei legislații economice solide și predictibile, implimentarea unor programe de educație antreprenorială sunt esențiale pentru consolidarea acestui segment economic”, precizează Ioana Enache, director general al Amway România, Bulgaria şi Grecia. Indicele Amway Entrepreneurial Spirit Index (AESI), ce măsoară spiritul antreprenorial al românilor, a înregistrat o tendință descrescătoare, cu valori mult mai scăzute față de media globală. 34% dintre respondenţi şi-au manifestat dorința de a deveni antreprenor şi de a iniția o afacere, în scădere cu 5% faţă de 39% în 2015. 21% sunt convinşi că posedă abilităţile necesare pentru a fonda o afacere (24% în 2015) şi 45% nu vor renunţa la intenția de a avea o afacere proprie chiar dacă familia şi prietenii îi vor descuraja (51% în 2015). Indicele AESI pentru femei este de 30%, în timp ce bărbaţii au un scor mai mare, de 36%, dar mai scăzut decât în 2015 (41%). AESI este cel mai puternic la românii sub 35 de ani (47%), în comparație cu persoanele între 35 şi 49 de ani (39%) şi cele cu vârsta peste 50 de ani (19%). Respondenţii cu studii universitare arată o mai mare dorinţă de a începe propria afacere (45%) comparativ cu 31% dintre cei fără studii universitare. Comparativ cu anii trecuţi a scăzut posibilitatea unui al doilea venit cu 8% şi a crescut compatibilitatea între familie, timp liber şi carieră cu 4%. 22% dintre români spun că este mai probabil să devină antreprenori, 29% cred că este probabil să fie antreprenori full-time sau part-time, 23% spun că este puţin probabil să fie antreprenori. Când au fost întrebaţi cum se simt în postura de a cauta şi a găsi clienţi pentru propria afacere, românii s-au arătat indecişi: 38% se simt confortabil să facă acest lucru, iar 37%, inconfortabil. Studiul a fost realizat prin interviuri telefonice pe 1.023 de bărbaţi şi femei cu vârste de peste 14 ani, în perioada 25 aprilie - 13 mai, având un chestionar care a cuprins cinci întrebări cu multiple variante de răspuns. Raportul AGER de anul acesta cuprinde 45 de ţări şi a fost făcut prin interviuri cu 50.861 de bărbaţi şi femei, între 15 şi 99 de ani. Amway este una dintre cele mai de succes afaceri de familie din lume și una dintre cele mai importante companii internaționale de bunuri de larg consum. Compania a fost fondată în SUA și operează în 100 de țări, generând vânzări de 9,5 miliarde de dolari în 2015. Ce îşi doresc românii
  • 42% au optat pentru „independenţa faţă de un angajator, să fiu propriul şef”
  • 41% doresc „posibilitatea unui al doilea venit”
  • 26% au ca scop principal „propria împlinire şi posibilitatea de a-şi pune în practică ideile”
  • 19% vor „o mai bună compatibilitate între familie, timp liber şi carieră”
  • 13% vizează „să se întoarcă pe piaţa muncii, ca alternativă la şomaj”