După ce cu două zile în urmă lucrarea Nickelodeon a lui Adrian Ghenie s-a vândut la Casa Cristie’s, în 6 octombrie 2016, pentru suma de 9.028.430 dolari, artistul vizual român cel mai bine cotat la ora actuală stabilind astfel un nou record.

Casă de licitaţii londoneză „Sotheby’s” a organizat o nouă sesiune dedicată artei contemporane, în cadrul căreia au fost oferite nu mai puţin de 147 de lucrări, ce oferă o selecție  variată şi interesantă de opere, atât în cea ce priveşte concepția, cât şi a structură. Sculptura figurativă a fost bine reprezentata prin lucrări de excepţie semnate Ugo Rondinone și Antony Gormley, în contrast puternic cu Yayoi Kusama, precum şi cea abstractă a lui Rosemarie Trockel. Repere importante sunt operele lui Kazuo Shiraga, Roy Lichtenstein, Sturtevant și Adrian Ghenie precum și lucrările excepționale, de Sam Francis și Alighiero Boetti.

Licitaţia de artă contemporană care s-a încheiat de puţin timp nu a conţinut, aşa cum ne-am obişnuit în cazul licitaţiilor care conţineau ţi lucrările lui Adrian Ghenie, piese care să fie achiziţionate cu milioane de lire sterline, în marea lor majoritate, lucrările artiştilor contemporani prezente la Londra  fiind evaluate iniţial la sume sub 100000 lire.

Cele trei lucrări ale lui Adrian Ghenie vândute în cadrul licitaţiei au însumat 414000 lire sterline, adică 512448.98 dolari.

Cu numărul 120 pe lista şedinţei de licitaţii, lucrarea lui Adrian Ghenie Funeralii pentru un pictor modernist, a fost estimată de „Sotheby’s”  la 180,000 — 250,000 lire sterline, iar licitaţia a început de la 120000 lire. După o disputare scurtă, ea a fost adjudecată pentru suma de 240000 lire sterline.

Lucrarea este un ulei pe pânză, semnată şi datată 2009, de 60*60 cm, achiziţionată de actualul proprietar de la Haunch of Venison, Londra, o galerie de artă care funcţionează din 2002.

Iată ceâteva cuvinte din catalogul acestei licitaţii:

„Amplasat într-o cameră intimă,  tabloul lui Adrian Ghenie este un ansamblu de credințe creative și conceptuale ale artistului. Lucrarea plină de emoţie aruncă  o lumină asupra ideilor lui Ghenie despre starea picturii în arta contemporană, atât cu referire la trecut, cât și cu o perspectivă interesantă asupra viitorului. Un amestec atractiv de forme figurative și abstracte conduce privitorul să se concentreze asupra prezenței centrale a unui sicriu, care a fost proiectat delicat, folosind tuşe subtiri, contrastannd stilului global al compoziției.

Funeralii pentru un pictor modernist este un prim exemplu al procesului artistic intrigant  a lui Ghenie. Oscilând între figurativ și abstract, compoziția demonstrează preferința artistului pentru ceea ce el a numit „punerea în scenă a accidentelor”, rezultând o serie de texturi unice, culori și forme. În această lucrare, singurul element complet recognoscibil este relativ marele sicriu. Restul scenei este abstractă, o combinație de urme, picaturi si zgarieturi de vopsea, care se îmbină într-o paletă sumbră, pentru a crea o textură unică, atrăgătoare, care amintește de Gerhard Richter. În opera Ghenie lui, „fie el un colaj sau un tablou finit, natura palpabilă a suprafetelor texturate este uneori aproape copleșitoare” spune Marcu Gisbourne, în „Deciziile baroce: Lumea Influentă a lui Adrian Ghenie”, „Adrian Ghenie, Hatje Cantz Verlag”, Ostfildern 2014, pp. 38-39).

(…)

Compozițiile lui Adrian Ghenie au devenit din ce în ce mai complexe de-a lungul anilor, atât  figurativ, cât și conceptual. Întorcându-se spre culoare și abstractizare pentru a construi un cadru distinctiv, sumbru, Funeraliile unui pictor modernist este o excelentă demonstrație a talentelor incontestabile ale artistului. Ghenie traduce cu succes declarația sa despre longevitatea picturii prin succinte, dar emblematice imagini”.

Cea de-a doua lucrare a lui Adrian Ghenie din această şedinţă de liciitaţii a fost Fuga în Egipt II, semnată şi datată 2008, un ulei pe pânză de 66.4 * 64.8 cm. Tabloul, achiziţionat de actualul proprietar de la Galeria Judin, din Berlin  şi estimat iniţial la 100,000 — 150,000 lire sterline,  a avut ca preţ de pornire 124000 lire şi fost vândut pentru suma de 150000 lire sterline.

fuga-in-egipt

Fuga în Egipt II face parte dintr-o serie de lucrări, expuse pentru prima dată la o expoziție omonimă, organizată în anul 2008. Piesele se învârt în jurul interesului lui Ghenie pentru spații narative, închise, interioare oarecum claustrofobice, în care „personajele sunt în mare parte absente … ele dorm, stau cu spatele la privitor, sau par a fi pierdute într-un dialog interior „, spune Nolan Judin Berlin, în pliantul de expoziției berlineze.

În lucrarea de față, tatăl și fiul par să se îndepărteze de noi într-un vid necunoscut, dar spațiul narativ este tăios definit. Delimitarea cutiei în care descoperim personajele este sporită de împrejurimile sale, acolo unde liniile albe, tăioase generează un stil mult mai gestual și texturat în spațiile de dincolo de margini. Mânuirea în manieră postmodernă de către Ghenie a vopselei în aceste spaţii arată nu numaiputeraea lui de stăpânire a mediului, ci şi o profundă înțelegere a picturii contemporane.

Acest lucru nu este, cu toate acestea, singura perioadă de pictură care la care se referă aici Adrian Ghenie. Stilul de îmbrăcăminte al personajului, orientarea peisajului și, mai presus de orice altceva, titlu sunt referinţe la picturile Renaşterii la care Ghenie recurge atât de des în opera sa. Fuga în Egipt a fost un subiect comun timp de sute de ani, și totuși Ghenie reușește să-l prezinte într-un mod cu totul nou. Este un mod tradițional, este povestea  mântuirii.

Regele Irod, numit rege al iudeilor, învață din  nașterea lui Isus în Betleem şi din destinul său de a unifica poporul evreu. Temându-se pentru tronul său, Irod ordonă masacrarea tuturor tinerilor copii de sex masculin în oraș. Un înger îl vizitează pe Iosif și îl avertizează în legătură cu planul lui Irod, astfel încât familia fuge, salvând viața lui Isus. Cu toate acestea, mai degrabă decât să se concentreze pe salvarea Sfintei Familii de la pruncuciderea poruncită de Irod, Fuga în Egipt  II se confruntă cu teroarea unui viitor necunoscut și cu ororile  care se aştern îndărăt.

Cea de-a treia lucrare a lui Adrian Ghenie oferită spre achiziţie de „Sotheby’s” a fost Studii pentru funeraliile lui Duchamp II, un colaj realizat în culori acrylice pe hârtie, de 50*70 cm., realizat în 2009 şi achiziţionat de actualul proprietar de la Galeria berlineză Nolan Judin.

study-for-duchamp-s-funeral-ii

Lucrarea estimată la 10,000 — 15,000 lire sterline a avut ca preţ de pornire 7500 lire  şi a foct achiziţionată pentru suma de 24000 lire sterline.

Uleiul pe pânză intitulat „Gol” a fost a 125-a lucrare supusă atenţiei publicului în cadrul evenimentului. Lucrarea de 45.5 by 102 cm. din 2007, achiziţionată anterior de actualul proprietar de la Lora Reynolds Gallery, din Austin, S.U.A. a făcut parte din expoziţia „Pictura est-europeană de azi”,  organizată de galeria americană în luna mai 2007 şi nu a obţinut suma de pornire de 28000 lire, deşi a fost evaluat la 50,000 — 70,000 lire sterline.

Primeşte la prima oră a zilei cele mai noi ştiri din judeţul Cluj pe email!

Adresa de email:

Un serviciu oferit de către feedburner. Politica de confidenţialitate pentru abonaţi.