Pista aeroportului din Cluj, recepționată în mod nelegal

Pista aeroportului din Cluj, recepționată în mod nelegal

0

Corpul de control al primului-ministru a efectuat o actiune de documentare la Regia Autonoma Aeroportul International ,,Avram lancu" Cluj si la Consiliul Judetean Cluj, cu privire la utilizarea sumei de 15.000.000 RON, alocata bugetului propriu al judetului Cluj prin H.G. nr. 971/2013, din Fondul national de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului, in vederea finalizarii obiectivului de investitii Pista de decolare-aterizare de 3500 m - etapa I - si suprafetele de miscare aferente precum si cu privire la efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor in cazul obiectivului de investitii.

Recepția lucrărilor a fost făcută în mod ilegal

 Receptia la terminarea lucrarllor a fost efectuata la data de 09.09.2014, in lipsa celor trei reprezentanti ai Consiliului Judetean Cluj, care, desl convocatl in scris de catre investitor pentru data de 08.09.2014, respectiv 09.09.2014, nu s-au prezentat la data, ora si locul indicat pentru a participa la receptle.

La receptie au participat 10 din cei 13 membri numiti ai comisiei (reprezentantii Regiei Autonome Aeroportul International ,,Avram lancu" Cluj si reprezentantul Inspectoratului Judetean in Constructii Cluj), numarul participantilor reprezentand mai rnult de 2/3 din numarul total al membrilor comisiei, cerinta prevazuta in Regulamentul de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora.

La receptie, au participat, de asemenea, reprezentantul proiectantului precum si reprezentanti ai executantului lucrarii, in calitate de invitati, fiind intocmit procesul-verbal de receptie la terminarea lucrarllor nr. 8846/09.09.2014, semnat de catre toti participantii.

Cu ocazia acestei receptll, nu a fost indeplinita, insa, cerinta ca la efectuarea receptiel la terminarea lucrarilor sa participe obligatoriu si un reprezentant al adminlstratlei publice desemnat de emitentul autorizatiel de construire, cerinta prevazuta la art. 37 alin. (2) din Legea nr. 50/1991.

Aeroportul putea sesiza această situație organelor competente

Avand in vedere prevederea legala imperativa anterior mentionata, In cazul neprezentarii reprezentantllor Consiliului Judetean Cluj la data, ora sl locul la care au fost convocati in mod repetat pentru efectuarea receptiel la terminarea lucrarilor, investitorul (Regia Autonorna Aeroportul International ,,Avram lancu" Cluj) avea dreptul ca, pentru efectuarea in condltii legale a receptiei la terminarea lucrarllor, sa se adreseze cu o cerere instantei civile competente (chiar pe calea ordonantei presedintiale )prin care sa solicite obligarea reprezentantilor Consiliului Judetean Cluj sa participe la receptie, acestia avand posibilitatea de a propune, in cadrul comisiei de receptle, dupa caz, receptia lucrarilor cu oblectiunl, amanarea sau respingerea recepilei.

Explicațiile Consiliului județean Cluj. Au fost informați cu o zi după receptia lucrarilor

Din datele și inscrisurile transmise Corpului de control al primului-ministru de catre Consiliul Judetean Cluj cu adresa nr. 7784/16.05.2016 a rezultat faptul ca motivele neprezentarii reprezentantilor acestei entitati la efectuarea receptiei la terminarea lucrarllor la obiectivul de investitii ,,Pista de decolare-aterizare de 3500 m- etapa I -si suprafefe de miscere aferente" au fost reprezentate, in principal, de faptul ca investitorul nu a facut dovada remedierii unor neconformitati identificate pe parcursul executarii lucrarilor, iar cele doua adrese prin care investitorul a convocat comisia de receptie au fost primite la Directia de Urbanism si Amenajare a Teritoriului din cadrul Consiliului Judetean Cluj fie dupa termenul fixat, fie dupa ora stabllita pentru efectuarea receptiei.

In anul 2014, la solicitarea Consiliului Judetean Cluj, Biroul de lnspectie Economico - Financiara Cluj, Blstrita-Nasaud, Maramures din cadrul Dlrecfiei Generale Regionale a Finantelor Publice - Cluj Napoca a efectuat o inspectie economico - financiara la Regia Autonoma Aeroportul International ,,Avram lancu" Cluj cu privire la realizarea obiectivului de investitii, in urma careia a fost intocmlta nota unilaterala nr. 64368/22.12.2014, in continutul careia au fost consemnate urmatoarele: ,,Din punct de vedere economic, pentru contractele anafizate (. .. )au fast respectate prevederile privind pretul contractului, durata contractului, termenul de executie, modalitatea de plata, precum si garantia de buna executie, prevezute de cetre parti ( .. .)"

Pista s-a realizat fără a ține cont de parametrii geotehnici

In cursul lunii octombrie 2013 Consiliul Judetean Cluj a comandat socletatii PROEXROM S.R.L. lasi ,,( ... ) expertizarea noii piste de decolare-aterizare a Aeroportului lnternational Cluj-Napoca, Etapa I si suprafetel de de mlscere aferente". In baza contractului incheiat in acest sens cu Consiliul Judetean Cluj

Societatea PROEXROM S.R.L. lasi a elaborat documentatia intitulata ,,EXPERTIZA TEHNICA - AEROPORTUL INTERNATJONAL CLUJ NAPOCA - PISTA DE DECOLARE - ATERIZARE 3500 M- ETAPA I SI SUPRAFETE DE MISCARE AFERENTE': inregistrata de aceasta societate cu nr. 844 din 08.11.2013, concluzionand, printre altele, urmatoarele:  In cadru/ studiului geotehnic pe baza caruia a fost intocmit Proiectul tehnic nu s-au realizat investigatiile geotehnice de teren și de laborator necesare. Proiectarea sistemului rutier aeroportuar s-e realizat folosind valori orientative ale parametrilor geotehnici, preluati din STAS, iar solutia de imbunatatire a terenului a fost adoptata fara a tine cont de condițiile tehnologice de executie ... )': Grosimile straturilor de imbunatatire variaza cu maxim 5-10 cm fața de cele raportate in profilurile transversale din faza de Detalii de execuiie (. .. )";

ln comparatie cu volumul de blocaj de piatra sparte in antemasuratorile puse la dlspozitie de Beneficiar, s-a constatat o diferenfa (n.n. - in minus) de 13,83 smc (n.n.- sute metri cubi), reprezentand aproximativ 1% din volumul total de lucrari suplimentare puse in opera.